جزييات تمايل ترامپ براي ديدار با روحاني

۵ بازديد ۰ نظر

به گزارش شريان نيوز،شرق نوشت: دقيقا 10 ماه بعد از اتفاق، به رسانه‌ها درز پيدا كرد؛ هشت‌بار تلاش تيم دونالد ترامپ براي تماس با رئيس‌جمهوري ايران. دو ماه مانده به دور جديد اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري صلاح ديدند تا به رسانه‌ها و افكار عمومي خبر بدهند كه در حاشيه دور قبلي مجمع، ترامپ هشت‌بار تلاش كرده تا با روحاني صحبت كند، اما پاسخ حسن روحاني منفي بوده است. حسن روحاني در نخستين تجربه حضورش در نيويورك در كسوت رئيس دولت يازدهم، يك تماس تلفني 15 دقيقه‌اي با باراك اوباما داشت كه منجر به آغاز گفت‌وگوهاي وزراي خارجه آمريكا و بعد از آن مذاكرات هسته‌اي در سطح وزراي خارجه 1+5 شد. اما به گفته واعظي در سفري كه سال گذشته رئيس‌جمهوري براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفتند، ترامپ هشت‌بار براي ملاقات با رئيس‌جمهوري ايران تماس گرفت. 

البته محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري نگفته كه آقاي روحاني در پاسخ به اين تماس‌ها چه گفته و اصلا تماسي برقرار شده است يا خير؟

اما يك مقام آگاه در تيم همراه رئيس‌جمهوري در نيويورك به خبرنگار «شرق» توضيح داد كه «چند نوبت تماس تلفني از سوي تيم دونالد ترامپ براي ملاقات با آقاي روحاني برقرار شد و حتي پيغامي ارسال شد». اين منبع خبري توضيح داد كه «اين تماس و پيغام دقيقا بعد از سخنراني دونالد ترامپ انجام شده بود كه حسن روحاني در مواجهه با اين درخواست گفته صحبت‌هاي ترامپ در سخنراني مجمع عمومي هيچ تناسبي با اين درخواست ملاقات ندارد. روحاني با اين تحليل كه اين روش مناسبي براي تقاضاي ملاقات دادن نيست كه در سخنراني به آن كشور هجمه شود و بعد انتظار ملاقات داشته باشند».  طبق عرف مجمع عمومي سازمان ملل اولين سخنران نماينده برزيل است و دومين سخنران رئيس‌جمهوري ايالات متحده به‌عنوان ميزبان است. طبق گفته مقام آگاه «شرق»، تلاش تيم ترامپ براي تماس و ملاقات با روحاني در همان روز اول مجمع عمومي سال گذشته و بعد از سخنراني رئيس‌جمهوري آمريكا انجام شده است.  روز گذشته ماجرا از آنجا بازگشوده شد كه خبرنگاري از محمود واعظي، در حاشيه جلسه دولت درباره حرف‌هاي اخير ترامپ پرسيد.

ترامپ در حاشيه اجلاس ناتو در ميانه سؤال خبرنگار بي‌بي‌سي كه داشت درباره تنش رو به فزوني رابطه ايران و ايالات‌متحده مي‌پرسيد، پريد و گفت: «مي‌دانم آنها با مشكلات فراواني مواجه‌اند و اقتصادشان در شرف سقوط است، اما من اين را به شما مي‌گويم كه روزي به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت كه بياييد توافق كنيم». ترامپ در حالي مدعي انتظار براي تقاضاي مذاكره ايران با خود شده كه ارديبهشت‌ماه با هدف واردكردن فشار به ايران براي مذاكره با خود، از برجام خارج شده و قرار است كه تحريم‌ها عليه ايران را بازگرداند. 

اما اين ادعاي ترامپ در ايران بي‌پاسخ نماند. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه در نشست خبري خود در پاسخ به پرسشي درباره جمله ترامپ مبني بر اينكه گفته بود: «ايراني‌ها براي مذاكره با ما خواهند آمد»، گفت: «نمي‌دانم آيا او شوخي كرده يا جدي گفته است، اما اينكه او به تهران زنگ بزند و تقاضاي مذاكره كند، محتمل‌تر است و علائمي هم در گذشته وجود داشته است. مهم اين است كه با چه كسي تماس بگيرد». واعظي اما در توضيحات روز گذشته‌اش، گره اين نيم‌جمله مبهم سخنگوي وزارت خارجه را كه «علائمي هم در گذشته وجود داشته» باز كرده و گفته: «درباره اين موضوع كه ترامپ گفته است ايراني‌ها تماس مي‌گيرند، تاكنون كه برعكس بوده است؛ در سفري كه سال گذشته رئيس‌جمهوري براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفتند، ترامپ هشت‌بار براي ملاقات با رئيس‌جمهوري ايران تماس گرفت. اين واقعيت با حرف‌هاي كه زده مي‌شود، خيلي فرق دارد. در هر صورت ما سياست بسيار شفافي داريم و موضعمان با آمريكا كاملا مشخص است. ويژگي مردم و نظام اين است كه زير بار اين فشارها نمي‌روند، ترامپ بايد بداند مردم ايران با مردم كره‌شمالي متفاوت‌اند». اما به ماجراي تلاش ترامپ براي تماس با حسن روحاني پيش‌تر هم ناخنكي زده شده بود: بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه، هفتم آبان 96 در مورد انتشار برخي اخبار درباره ابراز تمايل رئيس‌جمهور آمريكا براي ملاقات با رئيس‌جمهوري كشورمان در حاشيه نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: «چنين تمايلي از سوي طرف آمريكايي مطرح شد كه آقاي دكتر روحاني با آن موافقت نكرد».

آن زمان يادداشتي در يكي از خبرگزاري‌ها منتشر شده بود كه از ابراز تمايل رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريكا براي ملاقات با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد، خبر مي‌داد. 

اتمسفر دگرگون 10 ماه اخير 
حالا دوماه مانده به دور جديد مجمع عمومي سازمان ملل، بار ديگر خبر تلاش تيم دونالد ترامپ براي تماس با حسن روحاني بازنشر شده است. حالا اما اتمسفر رابطه دو كشور كاملا دگرگون شده است؛ نه تنها باراك اوباماي دموكراتي كه مي‌توان يك نوبت با او تماس تلفني داشت، روي كار نيست كه دونالد ترامپ جمهوري‌خواهي روي كار است كه از ابتداي كارزار انتخاباتي درصدد خروج از برجام بوده است. هم‌راستا با اين تفكر، ماجراي تغيير رژيم نيز از سوي برخي نزديكان كابينه ترامپ مطرح شد. اما علي‌رغم همه اين ماجراها، دونالد ترامپ زماني تقاضاي ملاقات با روحاني را داشت كه چند نوبت پايبندي ايران به تعهداتش در برجام را تأييد كرده و تعليق تحريم‌ها عليه ايران را نيز تمديد كرده بود. اما او در همه موعدهاي تعليق تحريم‌ها، ايران را از تمديدنكردن دوباره هراسانده بود. همين مسير منتهي به اين شد كه او در ارديبهشت‌ماه اعلام كند از برجام خارج مي‌شود و حالا تمام معادلات بين ايران و آمريكا به سه دهه خصومت پيشين بازگشته است. 

چرا نپذيرفت
حسن روحاني در حالي در حاشيه مجمع عمومي تقاضاي تماس با ترامپ را رد كرده است كه سخنراني ترامپ در مجمع عمومي مالامال از اتهام‌زني به ايران و هم‌سنگ‌دانستن آن با كره‌شمالي بود. او از نابودي كامل كره‌شمالي براي دفاع از آمريكا و متحدانش سخن گفت. انتقادات ترامپ اما فقط به كره‌شمالي محدود نشد و او در ادامه سخنان خود به ايران، سوريه، ونزوئلا و كوبا نيز حمله كرد. او با تكرار حرف‌هاي خود درباره برجام، اين توافق را يكي از بدترين توافق‌هاي آمريكا و مايه شرمساري براي كشورش دانست. رئيس‌جمهور آمريكا همچنين كوشيد ايران را به‌عنوان يك كشور حامي تروريسم معرفي كند و در ادامه تهديد كرد كه ممكن است به همين دليل از برجام به صورت يك‌طرفه خارج شود. رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرد اگر توافق هسته‌اي ايران پوششي براي توسعه برنامه هسته‌اي باشد، آن را نخواهد پذيرفت. فارغ از اينكه سخنراني ترامپ كاملا عليه ايران تنظيم شده بود، شايد موانع داخلي نيز حسن روحاني را از پاسخ‌ مثبت‌دادن به اين تماس برحذر مي‌داشت. نگراني از هجمه‌هاي مجدد به روحاني و دولتش براي تمايل به مذاكره با آمريكا، حتما يكي از نگراني‌هاي رئيس‌جمهوري در اين تصميم بود. روحاني در پنج سال گذشته هنوز چوب جمله‌اي را مي‌خورد كه همان اوايل دولتش گفته بود: بايد با كدخدا توافق كرد. 

 

منبع : شريان نيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.