هوش مصنوعي ActiveQA گوگل در حال يادگيري نحوه‌ي پرسيدن سوال است

۶ بازديد ۰ نظر

هوش مصنوعی ActiveQA گوگل در حال یادگیری نحوه‌ی پرسیدن سوال است

گوگل پروژه‌ي اكتيو كيو اي (ActiveQA)، هوش مصنوعي مبتني بر سؤال و جواب خود را متن‌باز كرد.

 

هوش مصنوعی ActiveQA گوگل در حال یادگیری نحوه‌ی پرسیدن سوال است

گوگل پروژه‌ي اكتيو كيو اي (ActiveQA)، هوش مصنوعي مبتني بر سؤال و جواب خود را متن‌باز كرد.

سيستم‌هاي هوش مصنوعي به‌طور معمول در زمينه‌ي ايجاد پرسش عملكرد چندان مطلوبي ندارند زيرا براي انجام اين كار ابتدا بايد سيستم‌هاي ياد شده را آموزش داد. اين موضوع دليل اصلي تمركز گوگل روي پردازش زبان طبيعي و ديگر تكنيك‌هاي مربوط به مكالمه با هوش مصنوعي است تا بدين طريق تعامل با دستيار هوشمند گوگل اسيستنت تا جايي كه امكان دارد طبيعي‌تر باشد.

سيستم سؤال و جواب فعال گوگل موسوم به اكيتو كيو اِي يك پروژه تحقيقاتي است كه از يادگيري تقويتي به‌منظور آموزش دستيار هوش مصنوعي براي سؤال كردن و جواب دادن بهره مي‌برد. امروز اين پروژه توسط گوگل به حالت متن‌باز درآمده است.

ميشل چن هوسچر، يكي از مهندسين نرم افزار در واحد هوش مصنوعي گوگل در مورد ActiveQA اينگونه توضيح داده است:
اين سيستم با استفاده از زبان طبيعي بارها و بارها با سيستم‌هاي سؤال و جواب تعامل مي‌كند و هدف آن ارائه پاسخ‌هاي بهتر است.
اين سيستم همانند يك كودك سؤالات را تكرار مي‌كند؛ به عنوان مثال تسلا چه زماني به دنيا آمده است؟ و سپس سؤال مورد نظر را با عبارات ديگري مي‌پرسد؛ مثلا تسلا در چه سالي به دنيا آمد؟ همانطور كه اشاره شد هدف اصلي اين سيستم بهبود پاسخ‌هاي ارائه شده است.
اين دستيار بين كاربر و يك جعبه سياه سيستم سؤال و جواب قرار گرفته و ياد مي‌گيرد كه سؤالات را اصلاح كرده و نهايتا مناسب‌ترين پاسخ ممكن را ارائه دهد. محققان گوگل در هفتمين كنفرانس بين‌المللي يادگيري ماشيني كه در ماه مرداد (مي) برگزار شده اعلام كرده‌اند كه سيستم سؤال و جواب مبتني بر هوش مصنوعي اين شركت، زبان طبيعي يك سؤال اوليه را اصلاح و سپس مرتبط‌ترين جواب موجود در منابع را به عنوان بهترين پاسخ به كاربر ارائه مي‌دهد.
در گذر زمان، سيستم مورد بحث روي يك فريم‌ورك يادگيري تقويتي كار خواهد كرد تا ياد بگيرد سؤالات دقيق‌تر و مشخص‌تري بپرسد و در آخر پاسخ‌هايي كه به دنبال آن‌ها است را بيابد. با توجه به اصلاحاتي كه در مدل‌هاي پارامترها اعمال مي‌شود، با ارسال هر پرسش به سيستم سؤال و جواب گوگل، پرسش ياد شده از نظر اينكه جواب آن چقدر خوب ارائه شود، ارزيابي و دو پاسخ نهايي خوب و بد ارائه خواهد شد.
گوگل، سيستم اكتيو كيو‌ اي را به شكل يك پكيج در فريم‌ورك يادگيري ماشيني خود موسوم به تنسورفلو (TensorFlow) در دسترس قرار مي‌دهد. علاوه بر اضافه شدن يك مدل انتخاب پاسخ، يك شبكه‌ي عصبي كه با استفاده از كلمات موجود در مجموعه داده‌هاي استنفورد آموزش داده شده و يك سيستم سؤال و جواب بر پايه‌ي BiDAF استنفورد (جريان توجه دو طرفه براي يادگيري ماشيني) به اين پروژه افزوده شده است. غول جستجوگر در حال توليد يك سيستم از پيش آموزش داده شده‌ي جمله به جمله است و در ايجاد اين سيستم از كد آموزشي فريم‌ورك ترجمه‌ي طبيعيِ ماشينيِ تنسورفلو بهره گرفته است.
تيمي از گوگل نمونه‌اي از روش اجراي اكتيو كيو اي را به‌نمايش گذاشته كه در آن، سيستم سؤال و جواب شركت ياد شده اساسا پاسخ‌هايي را براي سؤالات مطرح شده ارائه مي‌دهد. در اين نمونه‌ي نمايشي پاسخ‌هاي مورد نظر از مجموعه داده‌هاي جئوپاردي استخراج شده است.
هوسبچر و رودريگو نگويرا كه يكي از دانشجوان پي‌اچ‌دي و مهندس نرم‌افزار در واحد هوش مصنوعي گوگل است در پستي در وبلاگ خود نوشته:
فكر مي‌كنيم اين تحقيق به ما كمك خواهد كرد تا سيستم‌هايي را طراحي كنيم كه پاسخ‌هاي بهتري ارائه دهند. هدف گوگل اين است كه اطلاعات جهان‌ را سازماندهي و آن را به طور عمومي قابل دسترس و مفيد كند و ما معتقديم كه اكتيو كيو اي يك گام مهم در واقعيت يافتن اين هدف است.
 
منبع : زوميت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.