انواع مبلدانشنامه مبل شزلون چيست ؟ ويژگي‌ها، تاريخچه و كاربرد مبلمان شزلون

۴ بازديد ۰ نظر

مبل شزلون در واقع يك مبل راحتي در قالب صندلي مي‌باشد كه به اندازه كافي بلند است تا بتوان پاها را روي آن قرار داده و به راحتي استراحت كرد. خواستگاه اين مبل از كشور فرانسه بوده و اصطلاح فرانسوي آن نيز Chaise longue است. امروزه در فرانسه اصطلاح مبل شزلون مي‌تواند به هر صندلي بلندي اشاره كند. اگر به دنبال اين هستيد كه معني نام مبل شزلون چيست پس جالب است بدانيد كه ترجمه واژه شزلون صندلي بلند است، كه با توجه به شكل اين نوع مبل، علت نامگذاري آن نيز مشخص است.

مبل شزلون در واقع يك مبل راحتي در قالب صندلي مي‌باشد كه به اندازه كافي بلند است تا بتوان پاها را روي آن قرار داده و به راحتي استراحت كرد. خواستگاه اين مبل از كشور فرانسه بوده و اصطلاح فرانسوي آن نيز Chaise longue است. امروزه در فرانسه اصطلاح مبل شزلون مي‌تواند به هر صندلي بلندي اشاره كند. اگر به دنبال اين هستيد كه معني نام مبل شزلون چيست پس جالب است بدانيد كه ترجمه واژه شزلون صندلي بلند است، كه با توجه به شكل اين نوع مبل، علت نامگذاري آن نيز مشخص است.

يكي از ابتدايي‌ترين تصاويري كه از مبل شزلون وجود دارد، تصوير زير است كه گفته مي‌شود متعلق به قرن هجدهم ميلادي است:

مبل شزلون 6

نمونه­‌هايي از مدل‌ها و طراحي‌هاي مبل شزلون را نيز مي‌توانيد در تصاوير زير مشاهده كنيد:

عكسي از يك مبل شزلون مربوط به قرن ۱۸ ميلادي كه در طراحي آن از سبك هنري اين سده استفاده شده است:مبل شزلون 5

تصويري از مبل شزلون مربوط به اواخر قرن نوزدهم ميلادي كه طراحي آن تقريبا شبيه به مبل‌هاي شزلون امروزي است:مبل شزلون 3

 

همين حالاخريدكنيد


مبل شزلون سلطنتي سفيد مدل مبل شزلون سلطنتي جديد و امروزيمدل مبل شزلون راحتي مدرنمدل مبل شزلون راحتي مدرن

 

به عنوان پيشينه اين نوع مبل، مي‌توان گفت كه اولين مبل شزلون از تركيب يك صندلي و يك نيمكت تختي در مصر ساخته شده است. اولين مدل‌هاي شناخته شده از اين مبل با چوب نخل به همراه قطعات توري يا پوست خردشده ساخته مي‌شد.

همچنين بخوانيد:  رشته طراحي دكوراسيون داخلي، بازار كار، درآمد و هر آنچه بايد بدانيد

همان طور كه همه بانوان ويكتوريايي كه دچار بيماري غش مي‌شدند مي‌دانستند، هيچ‌چيز عاشقانه‌تر و رومانتيك‌تر از وجود يك مبل شزلون در اتاق نبوده است. در حالي كه نام اين مبل فرانسوي است، اما ردپايي از مصريان باستان در طراحي اين مبل ديده مي‌شود. آن‌ها براي اولين بار طراحي نيمكت تخت خوابي را با يك صندلي تركيب كردند. اما چون در فرهنگ لغت فرانسوي تقريباً براي تمامي انواع مبلمان اسامي بسيار زيبايي در نظر گرفته شده است، به اين ترتيب شهرت اين مبل به نام فرانسوي آن قابل توجيه است.

در دوره ويكتوريا، مبل شزلون در كانون دكوراسيون اتاق نشيمن قرار داشتند (ويكتوريايي‌ها مبلمان خود را بسيار دوست داشتند). همچنين مبل شزلون جزء مهمي در روانكاوي فرويد بود كه روي آن بيماران را هيپنوتيزم مي‌كرد و سپس حرف‌هايشان را تفسير مي‌كرد. بعدها در دهه ۱۹۳۰، مبل شزلون به خانه‌ها و دكوراسيون‌هاي هاليوودي راه پيدا كرده و صحنه‌هاي پر زرق و برقيي را ايجاد كرد كه به طور محسوسي در فيلم‌ها و عكس‌هاي ستارگان سينما اين طراحي مورد اقبال قرار گرفت.

تصويري از جوآن بنت، ستاره هاليوودي بر روي مبل شزلونتصويري از جوآن بنت، ستاره هاليوودي بر روي مبل شزلون

 

طراحي‌هاي مدرن مبل شزلون چگونه است؟

هر كس در مورد اين كه مبل شزلون چيست يا اين كه مبل شزلون چه نوع مبلي است، يك ايده دارد. ولي بايد در طي فرايند مدرنيته، نمونه‌هاي جديد كمي شباهت به نمونه‌هاي پيشين و ابتدايي داشته باشند. اين قطعه از مبلمان به راحتي مي‌تواند به عنوان يك صندلي يا يك صندلي استراحت بدون دسته استفاده شود. مبل شزلون براي راحتي و آرامش طراحي شده كه در عين حال زيبايي خاصي نيز دارد. نمونه‌هايي از طراحي مدرن و امروزي مبل شزلون را نيز مي‌توانيد در تصاوير زير مشاهده كنيد:

مبل شزلون با رنگ آبي درباريمبل شزلون جديد استيل

تصوير بالا نمونه‌اي از مبل‌هاي شزلون به سبك مبلمان استيل است كه با عنوان شزلون استيل يا شزلون سلطنتي شناخته مي‌شود و مي‌توان از آن به صورت تكي و يا در ست مبلمان استفاده كرد.

مبل شزلون مدرن و راحتي يشميمبل شزلون مدرن و راحتي يشميمبل شزلون مدرن و راحتي طوسي و سادهمبل شزلون مدرن و راحتي طوسي و سادهمبل شزلون مدرن و راحتي زرد رنگمبل شزلون مدرن و راحتي زرد رنگ

 

نمونه‌هاي اوليه مبل‌هاي شزلون داراي قاب‌هاي ساخته شده از فلز بودند و لوازم جانبي آن چرمي بود. لوله‌هاي روكش‌دار فولادي در طراحي مبلي كه تصوير آن در پايين ارائه شده است، از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين طراحي خاص است. اين تصوير الهام‌بخش برخي تغييرات بسيار شيك نسبت به نمونه‌هاي اوليه مبل شزلون شد؛ مانند اينكه پايه آن به صورت منحني است و قابليت تكان خوردن هم دارد.

همچنين بخوانيد:  چيدمان مبل استيل و راحتي كنار هم در خانه ايراني

بسياري از تغييرات مبل شزلون در طول سال‌هاي مختلف ايجاد شده‌اند. در واقع اين نوع از مبلمان در اثر تقابل با فرهنگ‌هاي مختلف و تأثيرات هنري و معيارهاي خاص، دچار دگرگوني در طراحي شده است. مبل شزلون غالباً به عنوان يك عضو از خانواده صندلي‌هاي بلند به شمار مي‌رود كه همان طور كه اشاره شد، راحتي و زيبايي را همراه با هم برايتان به ارمغان مي‌آورد.

همان طور كه قبلاً ذكر شد، در طراحي اوليه مبل شزلون تحولات زيادي ايجاد شده است. به عنوان مثال، ظاهر برخي از آن‌ها به طور غير معمولي تغيير پيدا كرده است و اين طراحي به طور قابل توجهي چشمگير، جالب توجه و خاص است. يكي از اين تغييرات غير معمول مبل شزلون، نزديك شدن به طراحي مبل لاوست است، و اين يك تغيير بحث‌برانگيز است. در عكس زير نمونه‌اي از مبل شزلون با طراحي جديد را مشاهده مي‌كنيد كه تقريبا مي‌شود گفت شباهت زيادي به مبل‌هاي شرلون اوليه ندارد.

مبل شزلون 7

مبل‌هاي شزلون براي استفاده در فضاي بيرون و داخل خانه مناسب هستند و بعضي از طراحي‌ها به اين منظور انجام شده است كه منجر شده اين مبل شكل همه‌كاره پيدا كند. با اين حال، معمولاً با در نظر گرفتن موارد استفاده مبل در داخل يا بيرون از فضاي خانه، طراحي‌ها از نظر مواد و پايه‌ها متفاوت هستند.

مبل شزلون شبيه به بانوج

با توجه به اينكه هدف اصلي از طراحي مبل شزلون تأمين راحتي فرد در زمان استراحت است، بنابراين  شايد طبيعي به نظر مي‌رسد است كه در بعضي از طراحي‌ها شبيه به بانوج (جاي خواب پارچه‌اي كه دو سر آن را به ديوار و امثال آن مي‌بندند) به نظر مي‌رسد . اين دقيقاً مفهوم يك طراحي غير معمول است. در تصوير بالا شزلون داراي يك قاب منحني است  كه نشيمني شبيه بانوج، آن را نگه مي‌دارد. شايد بتوان اين طراحي را نمونه‌اي از يك صندلي گهواره اي خميده نيز دانست.

همچنين بخوانيد:  انواع سبك هاي دكوراسيون داخلي كدامند؟ 18 سبك معروف دكوراسيون خانه

طرح‌هاي ديگر بيشتر روي سادگي و ظرافت تمركز مي‌كنند. به عنوان مثال اين مبل صاف صيقلي را بررسي كنيد. چنين مبلي داراي پايه كروم و مستطيل شكل و صندلي زاويه‌دار است و هر دو قسمت مبل تنها در يك نقطه به هم متصل مي‌شوند، بنابراين شايد در نگاه اول اين طور به نظر برسد كه صندلي بدون پايه بوده و  روي هوا قرار گرفته است. در اين طراحي هيچ يك از ويژگي‌هاي منحصر به فرد مبل شزلون مدرن وجود ندارد. اين طراحي مي‌تواند در عين نگاه به آينده طرحي بسيار ساده داشته باشد كه از چوب اصلاح‌شده و ساير مواد مشابه ساخته شده است.

مبل شزلون پيج و خم دار مبل شزلون چيست

وجود پيچ و خم و فرم‌هاي ظريف در اين مبل آن را از ديگر محصولات شزلون جدا مي‌كند. اين نوع از مبل را مي‌توانيد بر روي يك نشيمن بزرگ و يا بر روي بهار خواب يا تراس استفاده كنيد. اين مدل مبل شزلون به راحتي مي‌تواند با ديگر وسايل خانه هماهنگ شود.

مبل شزلون با كوسن هماهنگ با پايه

در اين نمونه نيز كوسن‌ها همانند پايه در مبل به كار گرفته‌شده‌اند، اين كوسن كه در زير مبل قرار گرفته است از مبل به راحتي جدا مي‌شود، ولي اگر وجود نداشته باشد مبل كارايي خود را از دست مي‌دهد.

تركيب مبل شزلون به همراه ميز عسلي | مبل شزلون چيست

منبع:https://tookamart.com/mag/مبلمان/انواع-مبل/مبل-شزلون-چيست/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد