استارت آپ چيست؟ (همه چيز درباره استارتاپ)

۵ بازديد ۰ نظر

خيلي از دوستان فكر مي كنند استارت آپ يا استارتاپ به كسب و كارهايي گفته مي شود كه براي اولين بار توسط شخص يا شركتي راه اندازي مي شوند و قبل از آن نمونه اي ديگري از آن در آن كشور يا حتي در دنيا وجود نداشته است.

اما واقعا مفهوم استارت آپ به اين كسب و كارها ختم نمي شود. تعاريف مختلفي از استارت آپ وجود دارد كه در اين مقاله مفصل درباره آن ها صحبت مي كنم.

اين روزها در اكثر محافل به ويژه در ميان جوانان و دوست داران ديجيتال ماركتينگ صحبت هاي زيادي در مورد استارت آپ ها و كسب و كارهاي نوپاي تازه تاسيس مي شود. اينكه اسنپ چه طور موفق شد يا اينكه الوپيك از كجا آمد؟ خيلي از دوستان هم ايده هاي خوبي در ذهن دارند كه فكر مي كنند با عملي كردن آن ها مي توانند دنيا را متحول كنند.

ايده هاي زيادي وجود دارد كه با عملي كردن آن مي توان نيازي را بر طرف كرد و توسط تكنولوژي هاي جديد موبايلي و اينترنتي راه اندازي اش كرد. البته فقط در كشور ما كسي كه مي خواهد استارت آپي را راه اندازي كند اين گونه فكر مي كند. ولي آيا واقعا استارت آپ يعني اين؟ شناسايي نياز و بر طرف كردن آن؟ فقط همين؟!

در اين مقاله سعي دارم در مورد استارتاپ و بايد ها و نبايد هايي كه درباره آن وجود دارد صحبت كنم. اگر شما هم علاقه مند به راه اندازي استارت آپ هستيد و اطلاعات كمي درباره استارتاپ داريد پيشنهاد مي كنم اين مقاله را از دست ندهيد.

 

استارت آپ چيست؟

در ويكي پديا استارت آپ (Startup) شركت نوپا و تازه تاسيس معني شده است.

تعريف استارت آپ

تعاريف مختلفي از استارت آپ در جاهاي مختلف وجود دارد. طبق گفته استيو بلنك، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ يك سازمان است كه براي پيدا كردن يك مدل كسب و كار مقياس پذير و همچنين تكرار پذير راه اندازي مي شود.

طبق گفته USSBA (مركز كسب و كارهاي كوچك آمريكا) استارت آپ به كسب و كارهايي گفته مي شود كه حول محور فناوري و تكنولوژي شكل مي گيرد و پتانسيل بالايي براي رشد در آينده دارند.

اريك ريس نويسنده كتاب فوق العاده نوپاي ناب هم استارت آپ را اين گونه تعريف مي كند : استارت آپ كسب و كاري است كه براي ارائه خدمت يا محصول جديد و نو در شرايطي بوجود آمده است كه ابهامات بالايي دارد.

البته به نظر من منظور اريك از ابهامات همان ريسك هايي كه در راه اندازي استارت آپ ها وجود دارد تا به موفقيت برسند است.

به طور كلي استارت آپ به كسب و كارهايي گفته مي شود كه جهت برطرف كردن نيازي بر پايه فناوري هاي جديد راه اندازي مي شود. اين تعريف دقيقا مختص استارتاپ هاي موجود در ايران است.

البته اين را بدانيد كه مفهوم استارت آپ فقط مختص به كسب و كارهاي آنلاين نيست. در كشور ما چون بيشتر استارت آپ ها حول محور تكنولوژي هاي جديد راه اندازي مي شوند اين طور است وگرنه استارت آپ هايي هم وجود دارند كه بر پايه تكنولوژي نيستند و كاملا سنتي هستند.

تعريف اريك ريس از استارت آپ

 

تعريف استارت آپ از نظر من :

استارت آپ كسب و كاري است كه يك نياز جديد و اساسي را بر طرف كند.

استارت آپ به كسب و كاري مي گويند كه مقياس پذير است. يعني در آينده افراد بيشتري را همراه خود مي كند. اگرچه ممكن است در فواصل طولاني مقياس پذير نباشد!

استارت آپ ممكن است ايده اي كپي باشد يا نباشد. ممكن است ايده اي جديد و نو باشد. ممكن است قبلا كسي آن را راه اندازي كرده باشد يا نباشد.

استارت آپ ممكن است كسب و كاري آينده نگر باشد كه باعث تحول در بازار مي شود.

استارتاپ ممكن است كسب و كاري سنتي باشد كه به صورت آنلاين خدماتي را ارائه مي دهد. (كشمون – خريد زعفران از كشاورز)

كسب و كاري كه احتمالا ريسك بالايي دارد و در شرايطي راه اندازي مي شود كه همراه با ابهامات زيادي است. منظور از ابهام اين است كه ممكن است موفق شود يا شكست بخورد. ممكن است با استقبال مردم رو به رو شود يا نشود. ممكن است در تامين هزينه هاي مالي كم بياورد، ممكن است در آينده ديگر طرفدار نداشته باشد و مواردي كه هميشه باعث تهديد يك كسب و كار مي شود.

البته در بسياري از مواقع قبل از راه اندازي يك استارت آپ اين موارد بررسي مي شود تا موفق بودن آن به ميزان بالايي تاييد شود.

 

تفاوت استارت آپ با كسب و كارهاي ديگر :

معمولا همه فكر مي كنند استارتاپ ها بر پايه ايده نوآورانه و خلاقانه اي راه اندازي مي شوند كه در قسمت تعاريف متوجه شديد كه همه استارتاپ ها اساسا اينطور نيستند!

معمولا استارتاپ ها به گونه اي هستند كه كمتر كسي مي تواند از آن كپي كند و در اين صورت است كه اكثر آن ها كم رقيب يا حتي بي رقيب ظاهر مي شوند. اما تمركز اصلي استارت آپ ها روي صحيح ديده شدن و همچنين بيشتر ديده شدن است. چون قرار است ايده شان براي رفع نياز افراد زيادي كاربرد داشته باشد.

معمولا استارت آپ ها براي راه اندازي نياز به سرمايه زيادي دارند و به خاطر همين مورد هم اكثرا استارت آپ ها با حمايت مالي و سرمايه گذار كارشان را شروع مي كنند. امروزه شركت هاي زيادي با عنوان شتاب دهنده كه به راه اندازي كسب و كارهاي نوپا و استارت آپ ها كمك مي كنند وجود دارند كه در ادامه در موردشان بيشتر توضيح مي دهم.

يكي از تفاوت هاي استارت آپ ها با ديگر كسب و كارهاي اينترنتي در اين است كه استارت آپ ها قابليت مقياس پذيري دارند. البته همانطور كه قبلا گفتم ممكن است مقياس پذيري در برخي از استارت آپ ها به صورت چشمگير ديده نشود.

مقياس پذيري به رشد كسب و كار نسبت به هزينه هاي آن گفته مي شود كه اين رشد به صورت كاملا نامتناسب است.

يعني مثلا اگر كسب و كار شما درآمدي بالغ بر 500 ميليون تومان در سال جاري ايجاد كرده باشد و نسبت به سال گذشته مثلا دو برابر شده باشد بدون اينكه هزينه هاي شما بيشتر شده باشد يعني كسب و كار شما مقياس پذير است. كه دقيقا استارت آپ ها همينطور هستند. در ادامه مثالي مي زنم تا بيشتر متوجه شويد.

به عنوان مثال در كسب و كارهاي سنتي فرض كنيد فروشگاه مبلماني قصد دارد سود خود را بيشتر كند. بهترين كار اين است كه شعبه هاي بيشتري را در ديگر شهر ها راه اندازي كند. مسلما براي اين كار بايد هزينه هاي زيادي شود. از راه اندازي شبعه ها گرفته تا استخدام نيروي انساني و …

ولي مثلا اگر اسنپ بخواهد در شهرهاي ديگر نيز سرويس بدهد شايد نهايتا به يك دفتر با استخدام چند نيروي كار در آن شهر نياز داشته باشد و مسلما اين كار هزينه ي زيادي نخواهد داشت با توجه به سود بالايي كه قرار است برايش حاصل شود.

در بسياري از استارت آپ ها همينطور است. به عنوان مثال اينستاگرام يا فيسبوك كه هر ماه چندين برابر به اعضاي فعالشان اضافه مي شود نهايت نياز به ارتقاي سرور هاي شان دارند كه هزينه چنداني با توجه به رشد و سودي كه در انتظارشان است ندارد! اين كسب و كارها مقياس پذير اند و همين باعث مي شود روز به روز به ارزش سهام آن ها افزوده شود.

البته اين را هم بگويم كه خيلي از كسب و كار هاي آنلاين هستند كه روز به روز در حال گسترش و پيشرفت هستند و ممكن است سودشان در سال هاي آتي چند برابر شود ولي اين بدين معنا نيست كه اين كسب و كارها هم مقياس پذير باشند.

پس همانطور كه متوجه شديد فرق استارت آپ ها با ديگر كسب و كارها در اين است كه استارت آپ ها مقياس پذير هستند و پتانسيل اين را دارند كه بدون هزينه هاي اضافي رشد بسيار سريع و چشمگيري داشته باشند. البته اين را هم بدانيد فناوري هاي جديد كمك بسيار زيادي به مقياس پذيري استارت آپ ها مي كنند.

پيشنهاد مي كنم مقاله چگونه ايده هاي استارتاپي پيدا كنيم؟ را بخوانيد.

 

چرا همه دوست دارند استارت آپ راه اندازي كنند؟

دقيقا به خاطر مواردي كه در بالا عنوان كردم خيلي از افراد دوست دارند استارت آپي راه اندازي كنند و سريع پول دار شوند. ولي نمي دانند قضيه اينقدر هم ساده نيست! نمي دانند از هر 100 استارت آپ فقط 10 تاي آن ها باقي مي مانند و بقيه شكست مي خورند و از اين 10 تا فقط يكي از آن ها مثل اينستاگرام معروف مي شود. تو كشور ما چند تا مثل اسنپ هست؟ اگر قضيه به اين سادگي ها بود همه استارت آپ مي زدند و سريع هم معروف مي شدند.

هيچ كس نمي تواند موفقيت استارت آپي را پيش بيني كند. هيچ كس نمي تواند بگويد اگر فلان محصول الان در بازار ايران باشد بي شك مورد استقبال خيلي ها قرار مي گيرد و شما را ميلياردر مي كند.

بهترين راه اين است كه حساب شده و با پايين ترين ريسك استارت آپ خود را راه اندازي كنيد. براي اين كار نيازي نيست از همان ابتداي كار شركتي تاسيس كنيد و به دنبال سرمايه گذار باشيد! به جاي اين كار بهتر است روي مدل كسب و كار خود متمركز شويد و به خدمت يا محصولي كه قصد داريد عرضه كنيد فكر كنيد.

خدمت يا محصول خود را در اختيار اندكي از مشتريان قرار دهيد تا متوجه آن شويد كه چقدر مورد رضايت آن ها قرار گرفته است. با توجه به بازخوردهايي كه گرفته ايد از جنبه هاي مختلف مي توانيد روي نواقص استارت آپ خود كار كنيد و آن را تكميل تر كنيد.

دقيقا كاري كه اسنپ در ابتداي كارش انجام داد. انقدر جنبه هاي مختلف را سنجيد و بررسي هاي لازم را انجام داد تا به معروف ترين تاكسي اينترنتي كشور تبديل شد. اسنپ در ابتداي كارش فقط يك اپليكيشن ساده با عنوان تاكسي ياب آنلاين بود. بعد كم كم با توجه به بررسي هاي انجام شده كارش را به صورت رسمي با عنوان “اسنپ” آغاز كرد.

شايد قواعد راه اندازي يك استارت آپ روي كاغذ خيلي پيچيده نباشد و سريع بتوان ياد گرفت ولي تجربه چيزي است كه واقعا لازم است و همين باعث مي شود خيلي از استارت آپ ها با شكست مواجه شوند. به خاطر همين هم اكثرا كسب و كارهاي نوپا و استارت آپ ها نياز به شتاب دهنده دارند.

پيشنهاد مي كنم مقاله چرا بعضي از استارتاپ ها شكست مي خورند؟ را حتما بخوانيد.

 

شتاب دهند استارت آپ ها دقيقا چه كار مي كنند؟

شتاب دهنده ها كه طي چند سال گذشته تعدادشان در كشور ما افزايش يافته است كار اصلي شان سرمايه گذاري روي استارت آپ ها است. در واقع شتاب دهنده ها در قبال سرمايه گذاري روي ايده هاي نو و كاربردي استارت آپ ها درصدي از مالكيت آن ها را مي گيرند. شتاب دهنده ها علاوه بر سرمايه گذاري روي استارت آپ ها خدماتي مثل آموزش دادن توسط متخصصين آن حوزه را در اختيار صاحب ايده ها قرار مي دهند. معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقيت رساندن استارت آپ ها را افزايش مي دهند.

شتاب دهنده ها از ابتداي شروع كار يك استارت آپ يعني ارائه محصول اوليه يا نسخه دمو تا مراحل پاياني و پيشرفته تر همراه آن ها هستند.

البته شتاب دهنده ها فقط از ايده هاي خام استقبال نمي كنند. يعني فكر نكنيد كسي كه فقط ايده اي داشته باشد هر چند ناب مي تواند از شتاب دهنده ها كمك بگيرد. بعضي از دوستان فكر مي كنند شتاب دهنده ها خريداران ايده ها هستند. در صورتي كه اصلا اينطور نيست! بايد ايده همراه با طرح توجيحي باشد تا شتاب دهنده ها بدانند قرار است روي چه ايده و استارت آپي سرمايه گذاري كنند. شتاب دهنده ها يك پشتيبان و راهنماي خوب براي راه اندازي و به موفقيت رساندن استارت آپ ها هستند.

يكي از شتاب دهنده هاي معروف ايراني شتاب دهنده آواتك است كه شرايط بسيار ويژه اي نظير تامين سرمايه اوليه، در اختيار گذاشتن مربي و مشاور، ارائه فضاي كاري مناسب، آموزش، شبكه سازي و ارائه سرويس هاي رايگان مثل سرور اختصاصي، هاست هاي ويژه ابري، تبليغات رايگان و … را در اختيار استارت آپ ها قرار مي دهد.

 

استارت آپ ويكند چيست؟

استارتاپ ويكند يك رويداد علمي است كه در 200 شهر مختلف دنيا برگذار مي شود. در اين رويداد 54 ساعته كه معمولا در 3 روز آخر هفته برگذار مي شود علاقه مندان به حوزه هايديجيتال ماركتينگ، توسعه دهندگان وب و برنامه نويسان ، سئو كار ها ، مديران بازاريابي و كسب و كار هاي آنلاين و افرادي كه به استارت آپ علاقه مند هستند شركت مي كنند.

در اين رويداد ايده ها توسط صاحبان ايده مطرح مي شود و از بين دوستان متخصصي كه در حوزه هاي مختلف فعال هستند و در اين رويداد شركت كرده اند تيم سازي ها انجام مي شود.

بعد از تيم سازي شروع به توليد محصول اوليه مي شود و بعد از ارائه محصول داورهاي استارت آپ ويكند سه تيم برنده را اعلام مي كنند. نكته بسيار مهم در استارت آپ ويكند هايي كه برگذار مي شود اين است كه تيم هاي برنده مي توانند بعد از برگذاري رويداد همان تيم را حفظ كنند و به صورت جدي روي ايده و استارت آپ خود كار كنند و در نهايت آن را ارائه كنند.

دقيقا هدف اصلي استارت آپ ويكند همين است. تيم سازي و راه اندازي استارت آپ با كمترين هزينه!

 

مراحل راه اندازي يك استارت آپ موفق :

به طور كلي براي راه اندازي يك استارت آپ موفق بايد ابتدا يك ايده خوب داشته باشيد يعني يك محصول يا خدمتي كه واقعا يك نياز اساسي را برطرف كند و همچنين سرمايه گذاري كه هزينه هاي شما را تا جاي ممكن كاهش دهد.

در ادامه بيشتر در مورد مراحل راه اندازي يكي استارت آپ موفق توضيح مي دهم.

 

1.شناخت نياز و خلق ايده

اولين و مهمترين چيز در راه اندازي يك استارت آپ شناخت نياز مردم است. ايده اي كه واقعا يك نياز اساسي را برطرف كند. نيازي نيست حتما ايده ناب و خاصي داشته باشيد! بعضي وقت ها با آشنا كردن مردم با فناوري هاي جديد نيز مي توان نياز آن ها را بر طرف كرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تكنولوژي مكان ياب توانست مشكل مردم را حل كند. درخواست تاكسي در محل يك ايده فوق العاده بود كه قبلا هم در كشور هاي خارجي از آن استفاده مي شد.

نكته مهم : ايده هاي خود را حتما يادداشت كنيد. خصوصا ايده هاي ريزي كه در ذهن تان است و به ايده اصلي تان مربوط مي شود. هر چقدر هم كه باهوش باشيد باز هم جزئيات ايده تان از يادتان مي رود.

 

2.ساخت نمونه اوليه

خيلي از دوستان كه هيچ وقت نمي توانند استارت آپ خود را راه اندازي كنند در اين مرحله متوقف مي شوند. ايده هاي خيلي خوبي دارند ولي هيچ وقت نمي توانند آن ها را عملي كنند. بهترين راه اين است كه نمونه اوليه يا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازيد و ارائه دهيد. اگر بتوانيد اين مرحله را پشت سر بگذاريد مطمئن باشيد استارت آپ شما به زودي راه اندازي مي شود.

 

3.ارائه نمونه اوليه به 100 نفر

مرحله بعدي اين است كه محصول اوليه خود را حداقل به 100 نفر نشان دهيد و نظرات آن ها را جويا شويد. بهتر است اين 100 نفر افرادي كاملا غريبه و ناشناس باشند چون اگر آشنا باشند مطمئن باشيد براي روحيه دادن به شما مي گويند محصول تان خيلي خوب است هرچند كه اصلا به درد به خور نباشد. پس اين مرحله خيلي مهم است و بازخوردهايي مي گيريد بسيار به شما كمك خواهد كرد.

 

4.تامين سرمايه گذار

زماني كه احساس كرديد محصول شما نقصي ندارد و آماده ارائه شده است نوبت به جذب سرمايه گذار مي رسد. اگر خودتان نمي توانيد از پس مخارج هاي پروژه بر آييد بهتر است از يك سرمايه گذار كمك بگيريد. همچنين مي توانيد به سراغ شتاب دهنده ها برويد.

 

5.ثبت ايده يا برند

بعد از تامين سرمايه گذار يا شريك همه چيز آماده است تا استارت آپ خود را راه اندازي كنيد. بهتر است براي شروع ايده و برند يا شركت خود را ثبت كنيد.

 

6.راه اندازي محصول

محصول شما هرچقدر هم كه ناقص باشد بايد راه اندازي شود. مواردي مثل رابط كاربري ، بهينه سازي ، افزايش سرعت عملكرد و … را مي توانيد در آينده به محصول خود اضافه كنيد. فراموش نكنيد هيچ محصولي از ابتدا كامل نبوده است و طي گذشت زمان رفته رفته كامل شده است.

 

7.جذب كاربران بيشتر و همراهي آن ها

سعي كنيد ايده تان را به افراد بيشتري نشان دهيد. معمولا مي گويند 1000 كاربر بايد جذب كنيد تا بتوانيد از بازخوردهاي آن ها محصول يا خدمت تان را كامل كنيد. همينطور هم است. بايد كاربرانتان را دنبال كنيد. به عنوان مثال اگر همراه شما نشدند مسئله را جويا شويد. اشكال كار را پيدا كنيد و در مرحله بعدي آن را حل كنيد.

 

8.دوباره راه اندازي كنيد

با توجه به بازخورد هاي دريافت شده مي توانيد نقايص محصول خود را پيدا كنيد. حالا نوبت آن رسيده است كه اين نقايص را بر طرف كنيد و محصول تان را دوباره راه اندازي كنيد. مطمئن باشيد محصول شما با ارزش است كه قصد داريد نقايص آن را برطرف كنيد و آن را دوباره راه اندازي كنيد.

 

9.سعي كنيد رشد كنيد

اگر بتوانيد هفته اي 5 درصد به كاربرانتان بيافزاييد مطمئن باشيد رشد خوبي را طي خواهيد كرد. اگر همين طور پيش برويد تا 4 سال آينده موفق به جذب حدود 20 ميليون كاربر فعال خواهيد شد. استارت آپ شما هم مي تواند معروف شود و جز يكي از برترين استارت آپ هاي كشور شود.

بعد از اينكه استارت آپ شما به موفقيت رسيد ممكن است مورد توجه بسياري از سرمايه گذاران و برند هاي ديگر قرار بگيرد. ممكن است پيشنهاد هاي خوبي براي فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اينستاگرام كه توسط فيسبوك خريداري شد.

از اينجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر مي خواهيد خودتان ادامه دهيد يا اينكه استارت آپ خود را به شخص يا شركت ديگري واگذار كنيد.

پيشنهاد مي كنم مقاله فاكتورهاي مهم در موفقيت استارتاپ ها را حتما بخوانيد.

 

جمع بندي و سخن پاياني

در اين مقاله سعي كردم هر آن چيزي كه درباره استارتاپ بايد بدانيد را عنوان كنم. پيشنهاد من اين است كه قبل از راه اندازي استارت آپ خود قبل از هر چيز روي ايده تان تمركز كنيد. مهمترين چيز محصول اوليه است كه آن را توليد كنيد.

اگر دست تنها ايد و فقط صاحب ايده هستيد سعي كنيد در استارت آپ ويكندهايي كه در شهر هاي مختلف برگذار مي شود حتما شركت كنيد. در اين رويداد ها مطمئن باشيد مي توانيد تيم هاي خيلي خوبي را براي خود بسازيد. همچنين اگر سرمايه اي نداريد هرگز نا اميد نشويد و از شتاب دهنده ها كمك بگيريد.

اميدوار از اين مقاله هم استفاده كافي را برده باشيد.

منبع : هميار وب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.